Disponibilitate: în stoc
Preț: 34,95 LEI
Autor(i): Viorica Raduta
Editura: Polirom
Colecția: Fiction Ltd
Anul apariției: 2017
Nr. pagini: 320 pagini
Tip copertă: brosata
ISBN: 9789734668274
Stare: nefolosita (noua)
Categorii: Beletristica, Carte nefolosită, Literatura romaneasca
Premiul pentru Roman acordat de revista eCreator, ediţia a II-a, 2017
Viorica Răduţă ne aduce în faţă romanul unui oraş – Rîmnicu Sărat – în care a existat o celebră închisoare comunistă. Cartea debutează cu procesul unui torţionar, Comandantul Vişinoiu, imaginat de Mihăiţă – un bătrîn sărac cu duhul, a cărui adolescenţă s-a petrecut în teribila închisoare. Diagnosticat cu sindrom confuziv de detenţie, personajul retrăieşte fiecare fragment de real ca pe un moment petrecut între zidurile celulei. Istoria se reface din dialogurile lui Mihăiţă cu sine sau cu spiritul deţinutului politic Ion Mihalache, mort în 1963 în acest penitenciar. Cealaltă voce a romanului, Ilinca, este mesagerul istoriei perioadei ceauşiste, cînd, în febra sistematizării, oraşul interbelic se transformă şi îşi pierde culoarea. Prin tehnica fotografierii, laitmotiv al cărţii, se refac detalii ale oraşului – muzeu în aer liber, în care binele şi răul convieţuiesc într-o vinovăţie resimţită tacit de victime, nu de torţionari.
„Ca şi Făgăraşul meu natal, a cărui cetate a fost transformată de către comunişti într-un sinistru loc de detenţie, Rîmnicu Sărat al Vioricăi Răduţă e cicatrizat de închisoarea care i-a umbrit destinul modern, devenind un reper de tăcere şi de plumb pentru localnici. Ce sens poate avea un oraş, dacă în centrul său se află o tăcere? Ce menire pot avea nişte oameni obişnuiţi, neeroici, dar oneşti pînă la cinism faţă de ei înşişi şi faţă de ceilalţi, dacă ei devin captivii unui timp politic uniformizant şi inerţial, pentru a fi duşi într-o direcţie preponderent atroce? Romanul Vioricăi Răduţă e construit pe lo-gica inelelor concentrice, lipsa de libertate a închisorii repercutîndu-se, în exterior, în libertatea ca resemnare sau indiferenţă pe care o trăiesc oamenii. Cele două destine care structurează volu-mul, unul masculin şi unul feminin, nu se vor întîlni cu adevărat niciodată, soarta lor fiind aceea de a evolua ca linii paralele. Însă radiografierea a ceea ce se află între aceste două linii conferă calitate măiestriei de romancier a Vioricăi Răduţă, fiindcă e foarte greu să duci pînă la capăt un roman făcut doar din nuanţe de alb, gri şi negru. Cîteodată, fotografii «oraşului închis» ajută la fixarea unor instanţe, aşa cum o fac memoria sau documentele inserate în text. Îşi mai aminteşte cineva că generalul Grigore Gheba, autorul culegerilor noastre de matematică, a fost prefect de Rîmnicu Sărat?” (Ştefan Borbély)
Comandă online Oraşul închis la 34,95 lei scrisă de Viorica Raduta, tiparită la editura Polirom face parte din colecția Fiction Ltd. Cartea poate fi livrată în circa 2 zile cu plata ramburs sau online cu cardul.
Declanşatorul a fost procesul lui Vişinescu. Observator cultural a găzduit un „serial” (profesionist) de la faţa locului, din sala de judecată. Atunci m-au ajuns cîteva imagini legate de închisoarea din Râmnicu Sărat, unde am ajuns să fiu, la 10 ani, „contemporană” ultimilor ani ai terorii dinăuntru. Mai ales zidurile, al căror colţ l-am văzut de la locul de joacă, autogara, de mai multe ori. Aveau o împotrivire, nu se arătau deşi le aveai în ochi. A mai fost o imagine, dar nu am developat-o decît odată cu apariţia bătrînelului îndoit de ani, nu de căinţă, smucit şi rămas în moli(m)a timpului său de… glorie. De acolo venea şi pumnul dat în microfon, şi cîte o formulare agresivă. Imaginea, după cum explic şi în mărturia aflată pe copertă cărţii, era a unui şir de deţinuţi, scoşi să sape un şanţ pe bulevardul gării. A rămas înăuntrul meu ca într-o cameră obscură şi, cînd a dat de revelator, au ţîşnit de acolo toate uniformele, în zeghe. În ele atîrnau ca spînzuraţii de propriile dungi nişte momîi. Nu aveau chip. Sau aveau măşti de pămînt. Aici zăcea chiar actualizarea unei torturi, împinsă în actualitate, culpabilă deopotrivă. Mai este vorba de o ultimă imagine, piatra în care fusese pus să lovească de dimineaţă pînă seara Corneliu Coposu. A intrat de multe ori în scrisul meu, înaintea Oraşului închis. Se strecura mereu şi o… vedeam. Nu ştiu nici acum modul cum s-a făcut această imagine, dar a stat mereu la pîndă şi a devenit, pentru mine, şi în vis, şi la lumina zilei, tot mai „reală”. Este şi metafora centrală a cărţii, unde pietrificarea în timp a locului s-a realizat nu doar prin betonarea Centrului din anii ʼ70, ci şi a faptelor din închisoare, mai ales pe vremea comandantului Vişinescu. Mă întreb şi astăzi cum de a apărut şi s-a fixat imaginea pietrei şi a omului astfel pedepsit în mintea mea de copil, apoi de adult, fără să o cred vreodată neverosimilă.
Dan Gulea a apreciat-o pe Viorica Răduţă ca fiind o autoare complexă, cunoscută în lumea scriitorilor şi a poeţilor contemporani. În ceea ce priveşte volumul Oraşul închis, l-a considerat un roman existenţial, cu o mare valoare documentară, în care autoarea pendulează între două lumi: una reală şi una ficţională. „Oraşul închis” este Râmnicu Sărat care în anii ʼ50 aparţinea de regiunea Ploieşti, ceea ce l-a îndreptăţit pe Dan Gulea să afirme că acţiunea se petrece în două locuri care provoacă modificări, schimbări, reconfigurări de identitate. Prof. dr. Dana Rânciog a apreciat romanul ca fiind o carte despre neuitare, despre suferinţa şi calvarul comunismului, un poem în proză cu refigurări poetice, care schiţează un univers al personajelor, locurilor, documentelor care sînt foarte numeroase. A fost impresionată, în primul rînd, de stilul aparte, care frapează la nivel de limbaj, de construcţie şi configurare a personajelor, cît şi prin bogăţia de simboluri care fac să reverbereze altă epocă. Metafora este prezentă la nivelul subcapitolelor. A apreciat stilul modern, indirect liber, de colaborare cu cititorii pe care îi provoacă şi cărora le solicită o mare putere de concentrare pentru o bună înţelegere a textului. (...) Dan Grădinaru a afirmat că Viorica Răduţă ocupă un loc de cinste printre autorii din ultimii 27 de ani şi că puţine dintre autoarele de azi s-ar fi putut apropia de un univers atît de dur ca cel prezentat de aceasta. A identificat „Oraşul închis” cu Râmnicu Sărat unde după 1944 a existat o puşcărie politică în care printre cei închişi s-au aflat şi Ion Mihalache, George Coposu, Ion Diaconescu etc. (...) A considerat volumul lansat un roman antisadovenian, în sensul că Râmnicu Sărat nu este un oraş de provincie în care nu se întîmplă nimic, ci este epicentrul unui timp îngrozitor.
Cele două fire epice, care interferează pe tot parcursul cărţii, converg spre două personaje puternice: Mihăiţă şi Ilinca Frânaru, studentă practicantă, ulterior tînără profesoară navetistă. Fiecare personaj îşi asumă propriul monolog, într-un oraş plin de spectre vii, în care răsună mereu, de dimineaţa pînă seara, lovitura în piatră a lui Corneliu Coposu, un Sisif blestemat de comunişti; imaginea sa emblematică, dar mai ales piatra lovită repetat, pare să fie metafora-simbol a întregii cărţi (pietrificarea, mortificarea, închiderea). Citeşti cartea aceasta şi te atrage în pîntecul ei aproape integral. În vîscozitatea ei din care, alături de oroare, sau poate nutrită din aceasta se naşte timid lumina. Poezia, frumuseţea. Poezia ororii, cu atît mai puternică, iradiantă, cu cît ştii că oroarea nu are nicidecum atributele ficţiunii. Cartea Vioricăi Răduţă este o mărturie mai puternică, în acest sens, decît multe documente sau filme la care am avut acces pînă acum.
Cu un timbru mereu grav, deseori sarcastic, impus de problematica pe care o dezvoltă, cartea face, așadar, incursiuni de mare densitate, atît în latura la vedere a vieții orașului de provincie, cît și în hățișul lăuntric al acesteia, printr-o sumedenie de voci care se suprapun sau se întretaie cu vocea narativă principală [...]. Frizînd epopeicul, fluxul narativ este întrerupt doar, în stil indirect liber, de cuvinte sau gînduri ale unor figuri care ies din cînd în cînd la suprafața textului, și aduce laolaltă real și fabulos, halucinant […], viață și moarte, din trecutul îndepărtat, dar și din cel oarecum mai aproape de zilele noastre. Lumea Vioricăi Răduță este, cîteodată, „pictată” într-o plutire amintind de pînzele lui Chagall [...]. Tabloul complex al orașului (amintind, mutatis mutandis, de picturile lui Pieter Bruegel cel Bătrîn) sînt, în consecință, simultan, o demonstrație convingătoare că această așezare, aparent nesemnificativă, mustind de viață, a fost, dintotdeauna, un spațiu asemănător cu întreaga societate românească, din care e parte inalienabilă, cu aspectele sale reale, dar și cu himerele care o cutreieră.
Mihăiță retrăieşte fiecare fragment de real ca pe un moment petrecut între zidurile celulei. E vorba despre o celulă nu atît fizică, cît virtuală, e vorba de acel spațiu concentraționar în care erau izolați și forțați să trăiască cei care se opuneau regimului, cei care aveau coloană vertebrală și tăria de a se lupta cu sistemul. Mihăiță a existat nu doar ca personaj, ci și ca locuitor al orașului închis. Despre romanul în sine nu vă povestesc, nu-mi stă în fire să fac spoiler, cum nu vreau să insist pe valențele literare de netrecut cu vederea, pentru că rămîn la părerea că un astfel de roman, cu un astfel de subiect, dacă nu e scris „ca la carte” duce în derizoriu și subiectul, și pe autor. Iar aici avem de-a face cu o artă în toată regula.
In doua lumi
Cartea Romaneasca 2005-2016
Viorica Raduta
9789732330029
256 pagini
An: 2013
Vremea Moroiului
Cartea Romaneasca 2005-2016
Viorica Raduta
9789732331002
304 pagini
An: 2015
Oameni si umbre, glasuri, taceri
Polirom
Alexandru George
973-681-215-4
568 pagini
An: 2003
Fric
Polirom
Stefan Agopian
973-681-238-3
168 pagini
An: 2003
Act gratuit. Nuvele
Polirom
Nicolae Breban
9789734680917
480 pagini
An: 2020
Venea din timpul diez. Editia a II-a
Polirom
Bogdan Suceava
9789734616626
272 pagini
An: 2010
Zilele regelui (ediția 2012)
Polirom
Filip Florian
9789734627806
272 pagini
An: 2012
Adam şi Eva
Cartex
Liviu Rebreanu
9789731898803
288 pagini
An: 2022
Theodoros
Humanitas
Mircea Cartarescu
9789735077242
632 pagini
An: 2022
Drum mortal spre Tijuana
Pavcon
Sorin Nină
9786069625415
152 pagini
An: 2022
Alambic : (15.10.2021 - 28.09.2022)
Limes
Felician Pop
9786067996289
122 pagini
An: 2022
Lucarna
Polirom
Jose Saramago, Simina Popa
9789734692040
344 pagini
An: 2022
Puteam fi eu : roman
Total Publishing
Simona Mihutiu
9786069024980
256 pagini
An: 2022
Adam şi Eva
Cartex
Liviu Rebreanu
9789731898803
288 pagini
An: 2022
Ziua Victoriei : culegere dedicată spiritului de luptă al poporului ucrainean
Pavcon
Colectiv de autori
9786069625408
280 pagini
An: 2022
Înălţarea dragonului - Vol. 1 (Set of:Înălţarea dragonuluiVol. 1)
Nemira
Elio M. García Jr., Linda Antonsson, George R. R. Martin, Mihai Dan Pavelescu
9786064314352
352 pagini
An: 2022
Vise, reverii, vedenii
Scoala Ardeleana
Mircea Barsila
9786067979268
102 pagini
An: 2022
Matematica si explorarea mediului. Versiune in limba maghiara. Caiet de lucru pentru clasa I
CD Press
Nicoleta Ciobanu, Iliana Dumitrescu, Alina Carmen Birta
9786065283251
88 pagini
Orizontul Trei : roman
Integral
Alexander Hausvater
9786069927328
200 pagini
An: 2024
Merla : roman
Integral
Udrea Rotaru, Rotaru Udrea
9786069927311
452 pagini
An: 2024
Copiii care am fost, părinţii are suntem : cum să ne apropiem de copilăria noastră ca să ne conectăm ma
Univers
Beatriz Cazurro, Beatriz Cazzuro
9789733416029
256 pagini
An: 2024
Filosofia franceza si germana in Romania (Ion Petrovici)
Aius
Ion Petrovici
129 pagini
An: 2021